maanantai 3. elokuuta 2009

Kilvet ja vasurit.

Miekkailussa ja muussa, missä on pidempiä aseita, vasen ja oikeakätisyys vaikuttavat asiaan. Syynä on se, että pidennyksiä pidetään eri käsissä, jolloin ulottuvuus on erilainen. Tämä näkyy esimerkiksi siinä, että miekkailussa ammattilaisista suuri osa on vasenkätisiä. Syynä etuun on se, että etenkin "matalilla tasoilla", joissa erot eivät ole tasoittuneet, oikeakätiset ovat kohdanneet vasenkätisiä vain harvoin mutta vasenkätiset ovat kohdanneet oikeakätisiä usein.

Kilven kanssa tilanne on erityisen suuri. Syynä on se, että kilpi estää täysin tiettyjä hyökkäystapoja. Siksi, kun kilpi on yleensä vasemmassa kädessä, on hyökkäyslinjat "ristissä". Toisen kilpi on sinun miekkasi puolella. Jos toinen on vasenkätinen ja toinen oikeakätinen, on aseen puoli perusasennossa avoin.

Toki tilannetta voi muuttaa. Onhan jo normaalissakin kilvenkäytössä mahdollista kääntää kilpi "toiselle puolelle" (jos siis puhutaan niistä kilvistä, joita pidetään keskeltä kiinni - ei niistä jotka nyöritetään kiinni käteen) Tällöin tavallaan "leikitään vasenkätistä". Tässä on kuitenkin yksi merkittävä ero: Kun käden taivuttaa, on "vasenkätistä leikkivän oikeakätisen" kilpi melko lähellä omaa ruumista. Kun taas suoraan edessä pidettynä se on melko kaukana omasta ruumiista, jolloin kilpi suojaa paremmin. Tätä kautta on hyvä huomata, että vasenkätisellä käy tietysti samoin kun hän "leikkii oikeakätistä". Tätä kautta ratkaisu haetaan etäisyysdynamiikasta.

Se eroaa normaalista kilvenkäytöstä, but it can be done.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ciinnostuin ma sun sanoist ia haluan sixi ehdottomasti mitellä canssais sanain säilää tahi muuten huastella.

Ennen taistoa näytän caswoni cuhin tekee tosi gentlemanni, tahi raotan cybäräin cantta antaen taiteilijanimen jolla minua puhuttaa. Ios haluan beittää aateluuteni ia toimia incognito iotta ylen ialoinen sucuisuuteni ei wastincumbbanini cättä turhaan bidättelis, teen tunnuxeni iotencin selwäxi. Nihin et caici tietäwät että sanoien tacana olen juuricin minä, encä secotu sanomain ioncu muun nimettoman sanomax, he cun ylen usein ioncin sortin celmi tahi ryovari on.

Mittelömme on cescittyy vahin tähän asiaan, encä halua tuoda muita rienoia, cinoia ia riitoia cun mist tässä hengen mieccain mittelemme. Seison sanoieni tacana iotca owat omiani. Suuni ei lurita toisten buheita, matci houccain sanomisia. Encä sanoillani toist arenaa mainoza.

Caicel olcon aicansa. Onbi aica taistella ia aica cwolla, eri aica bascahysisa asioida. Näit en toisiinsa secota ; Ymmärrän, joshi mittelö on wacawa asia, iossa hurmekin hubelehtii. Helbosti woisi haawain loucaantua. En halua catceroittaa cetään lobuxi icäänsä mielisuruihin waan byrin taistelemaan cuin tosi herrasmiehen, ritarim ia gentlemannin cunnialle sobii.

Sixi uscallan lausua noin nimetä että ios iocu alcaa himoita cuontaloani seinälleen wiisaitteni wuoxi, on turmeltunembi miesi, ei uroiden sotilasi waan boica-sicuri ionca buheis haise häne uran labiointi, ioca io hänen aiwoiens baica toimittabi.

En carde ; Sa varaudu!