torstai 6. elokuuta 2009

Bindin dynamiikkaa kuvaesimerkein.

Jos minun pitäisi opettaa jostakusta "nopeasti niin hyvä miekkamies kuin mahdollista", opettaisin tämän. (Tietenkään kukaan ei halua olla "nopeasti niin hyvä miekkamies kuin mahdollista." Jokainen haluaa olla mahdollisimman hyvä ja se vie aikaa.)

Bind on tilanne, jossa miekat kohtaavat. Tämä on erittäin yleinen tilanne. Se, että toisessa näkee aukkopaikan ja iskee siihen ilman teräkohtaktia vaatii hyvää pelisilmää, joten jos tehtävänä on nimen omaan nopea pikakurssi, on siksi viisainta ottaa lähtökohdaksi se, että iskut risteävät. Lisäksi bindin hakeminen on intuitiivista. Ihminen tekee sitä miltei automaattisesti. Se on perustaltaan toki "miekan lyömistä miekkamiehen sijaan", eli "hemmetin tyhmä teko", mutta tästä voidaan jatkaa, ja tämä lopettaa sen perusluonteen ja muuttaa sen. Silloin prosessi muuttuu miekkamiehen lyömiseksi torjunnan kautta.

Suoraa vastaiskutekniikkaa torjunnalla en myöskään opettaisi, koska se vaatii myös hyvää pelisilmää. Siinähän toisen isku otetaan vastaan niin että toisen terä päätyy oman väistin lähelle tai suorastaan väistille, ja sitten oma terä lyödään toisesta sisään ja tämä tehdään yhdellä liikkeellä.

Bindissä miekat kohtaavat. Tässä on periaatteessa (sinun kannaltasi) kaksi vaihtoehtoa. Joko toinen pistää tuohon kohtaamiseen painetta tai sitten hän ei laita. Tästä saadaan pääperiaatteet näyttävä kuva:Eli jos toinen pistää painetta, tulee joustaa ja iskeä miekan peräosalla ja jatkaa siitä. Muuten taas kannattaa toisen miekka vain kiertää (olipa hän sitten vain vetämässä miekkaa takaisin uuteen iskuun, tai muuten vain pitämässä taukoa.) Kun tämän tekee ripeästi, homma toimii melkoisen hyvin. This part is not rocket science. Sen oppii välttävälle tasolle parissa tunnissa. Sen hienosäädön tasolle hallitseminen sitten vie tietysti todella paljon enemmän aikaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ciinnostuin ma sun sanoist ia haluan sixi ehdottomasti mitellä canssais sanain säilää tahi muuten huastella.

Ennen taistoa näytän caswoni cuhin tekee tosi gentlemanni, tahi raotan cybäräin cantta antaen taiteilijanimen jolla minua puhuttaa. Ios haluan beittää aateluuteni ia toimia incognito iotta ylen ialoinen sucuisuuteni ei wastincumbbanini cättä turhaan bidättelis, teen tunnuxeni iotencin selwäxi. Nihin et caici tietäwät että sanoien tacana olen juuricin minä, encä secotu sanomain ioncu muun nimettoman sanomax, he cun ylen usein ioncin sortin celmi tahi ryovari on.

Mittelömme on cescittyy vahin tähän asiaan, encä halua tuoda muita rienoia, cinoia ia riitoia cun mist tässä hengen mieccain mittelemme. Seison sanoieni tacana iotca owat omiani. Suuni ei lurita toisten buheita, matci houccain sanomisia. Encä sanoillani toist arenaa mainoza.

Caicel olcon aicansa. Onbi aica taistella ia aica cwolla, eri aica bascahysisa asioida. Näit en toisiinsa secota ; Ymmärrän, joshi mittelö on wacawa asia, iossa hurmekin hubelehtii. Helbosti woisi haawain loucaantua. En halua catceroittaa cetään lobuxi icäänsä mielisuruihin waan byrin taistelemaan cuin tosi herrasmiehen, ritarim ia gentlemannin cunnialle sobii.

Sixi uscallan lausua noin nimetä että ios iocu alcaa himoita cuontaloani seinälleen wiisaitteni wuoxi, on turmeltunembi miesi, ei uroiden sotilasi waan boica-sicuri ionca buheis haise häne uran labiointi, ioca io hänen aiwoiens baica toimittabi.

En carde ; Sa varaudu!