Otan esimerkiksi kaksi jotka minusta ovat kaikista eriskummallisimpia:
Tätä kuvitusta katsellen on hyvä huomata, että tämänkaltainen tilanne oli teoriassa ihan mahdollinen, esimerkiksi jos herrasmies joutui alentumaan tekemään palvelijain hommia, ja vaimo sattui olemaan tympääntynyt Luojan Hänelle Määräämään Osaan. Tekniikat sinänsä ovat ihan toimivia, ja sukka -asekin on eksoottisuudestaan huolimatta aidosti vaarallinen. Tasa -arvon kannalta tämä on erikoinen, koska on vaikeaa sanoa soveltuuko tämä kuvaamaan tilannetta, jossa naista sorretaan vai ei. Tämä olisi helppoa, jos naista ei neuvottaisi. Mutta voi tietysti olla että nainen toimii fiksusti vain koska olettamalla taitava vastustaja voidaan oppia hyviksi itsekin; Täytyy oppia systeemi syvällisemmin ja kikkojakin on hyvä olla hihassa enemmän kuin se kuuluisa yksi. En tosin usko että Talhofferin tuotantoa liiemmin luetettiin ja vielä vähemmän harjoitutettiin naisilla.
Itse en ole täysin poissulkenut sitäkään, että tämä osio on paitsi taisteluopas, myös eräänlainen Talhofferin teekkarihuumorin ilmentymäkin. (Mikä ei tietenkään tarkoita että systeemi ei olisi toimiva. Kyllä, jos joudut kaivoon vyötäröä myöten ja vaimosi ryntää kimppuusi sukan kanssa jossa on tiiliskivi, kannattaa toimia kuten Setä -Hans opettaa.) Jotenkin Talhofferin muustakin tuotannosta tuntuu kumpuavan jonkinlainen vuosisatain takainen nauru. Minusta tuntuu että hän oli hyvä seuramies. No, ritarikoulutukseen kuului myös runoutta ja muita sosiaalisen toiminnan taitoja.
Toinen taas tulee Anonyymiksi jääneen kirjoittajan taidonnäytteestä, "Codex Wallersteinistä" . Siinä huumoria on "hieman vähemmän". Ohje on yksinkertaisesti kuvituksella ja tekstillä tehty ohjeistus siitä, miten herrasmies voi selviytyä erinäisistä taloudellisista vaikeuksista. Siinä opetetaan yksinkertaisesti aseellinen ryöstö. Nettikin tuntee tunnuslauseen "how to rob a peasant with a knife."Tekniikka sisältää ohjeen siitä, kuinka maaorjan kaulaa voidaan käsitellä kädellä ja puukolla niin, että tämä pelästyy. Syy on selvä : "Veri on pelottavaa". Moni pitää tätä taulua jotenkin huonona. "Ridiculous" voikin olla monen tuomio. Minusta tämä on kuitenkin nähtävä osana aikaansa, jolloin maaorjat olivat joko omistusta tai muuten arvotonta sakkia. Kutsutaan tätä kristillisen feodalismin ilmentymisenä, jossa talousteoria kohtaa ihmisten eettisen kohtelun.
Tämäkin tekniikka on itse asiassa hyvin mietitty. Toisin sanoen sitä on kehitelty, mikä taas tarkoittaa jotain. Kuten tietenkin sekin että oppikirjoissa voi todella olla tämänkaltaisia ohjeita, kertoo paljon kulttuurista. Tekniikka aidosti ottaa huomioon anatomian, ja se on itse asiassa vain harvoin letaali -halutaanhan maaorja vaikkapa myydä toiselle herrasmiehelle maan mukana, eikä maan jälleenmyyntiarvoa kannata turhaan laskea. Siksi on hyvä tuottaa häiritsevässä määrin verenvuotoa, tosin elintärkeitä suonia katkaisematta. Niin saadaan aikaa napata lompakko (joka sekin on tietysti piirretty kuvaan.)
Tarkemmat yksityiskohdat voit opiskella itse lueskelemalla teurastamiseen tehtyjä nykyohjeita ja toimimalla juuri päinvastoin. Itse asiassa vain tätä kautta tiedän että tämä ohjeistus on mietitty; Siihen on pragmaattisesti tiivistetty melko olennainen osa ihmisen ruumiin rakenteista. Sekä kaulan valinta, että itse toimenpide on kaikkea muuta kuin satunnainen. Se on siis yhtä tarkkaan mietitty ja tätä kautta - kieroutuneella tavalla - "hienostunut" kuin kirjan muutkin tekniikat, jotka piirrostyylinsä karkeudesta huolimatta ovat kehuttuja - siis hyviä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Ciinnostuin ma sun sanoist ia haluan sixi ehdottomasti mitellä canssais sanain säilää tahi muuten huastella.
Ennen taistoa näytän caswoni cuhin tekee tosi gentlemanni, tahi raotan cybäräin cantta antaen taiteilijanimen jolla minua puhuttaa. Ios haluan beittää aateluuteni ia toimia incognito iotta ylen ialoinen sucuisuuteni ei wastincumbbanini cättä turhaan bidättelis, teen tunnuxeni iotencin selwäxi. Nihin et caici tietäwät että sanoien tacana olen juuricin minä, encä secotu sanomain ioncu muun nimettoman sanomax, he cun ylen usein ioncin sortin celmi tahi ryovari on.
Mittelömme on cescittyy vahin tähän asiaan, encä halua tuoda muita rienoia, cinoia ia riitoia cun mist tässä hengen mieccain mittelemme. Seison sanoieni tacana iotca owat omiani. Suuni ei lurita toisten buheita, matci houccain sanomisia. Encä sanoillani toist arenaa mainoza.
Caicel olcon aicansa. Onbi aica taistella ia aica cwolla, eri aica bascahysisa asioida. Näit en toisiinsa secota ; Ymmärrän, joshi mittelö on wacawa asia, iossa hurmekin hubelehtii. Helbosti woisi haawain loucaantua. En halua catceroittaa cetään lobuxi icäänsä mielisuruihin waan byrin taistelemaan cuin tosi herrasmiehen, ritarim ia gentlemannin cunnialle sobii.
Sixi uscallan lausua noin nimetä että ios iocu alcaa himoita cuontaloani seinälleen wiisaitteni wuoxi, on turmeltunembi miesi, ei uroiden sotilasi waan boica-sicuri ionca buheis haise häne uran labiointi, ioca io hänen aiwoiens baica toimittabi.
En carde ; Sa varaudu!