torstai 23. lokakuuta 2008

Universumin synttärit!

Ussherin-Lightfootin kalenteri on Raamatun pohjalta laskettu kalenteri. James Ussherin teos "Annales veteris testamenti, a prima mundi origine deducti" (~Vanhan testamentin aikakirjat, johdettuna maailman alkuhetkistä), oli hänen panoksensa ajankohdalle ominaiseen pitkään jatkuneeseen väittelyyn Maan iästä. Ussherin vastaus oli ajan hengen (1624-1626) mukaisesti teologinen ja hänen Päättelyn tulos oli, että luomisen ensimmäinen päivä alkoi sinä yönä, joka edelsi lokakuun 23. päivää vuonna 4004 eaa. juliaanisen kalenterin mukaan. Ussher käytti laskuissaan liitoskohtia ajankohtiin, joita löytyi sekä historiankirjoista että Raamatusta. Näin esimerkiksi Herodotoksen kirjat antoivat yhteyskohtia hallitsijoiden hallitsemisajoista ja niin edes päin. Toisin sanoen, tämä viesti päättää Ussherilaisen Universumin synttärit. (John Lightfootilla ei ehkä hieman yllättäen ole tekemistä juuri tämän laskelman kanssa. Hän teki toista saman menetelmän laskelmaa ja sai tulokseksi 3929 eKr.)

Nykytieteen mukaan Big Bang on tapahtunut noin 13,7 miljardia vuotta sitten singulariteetista. Kreationisteista osa uskoo edelleen että maailma on vain tuhansia vuosia vanha. Osa heistä saattoi peräti korkata shampanjapullon universumille. Big Bangin kannattajien laskutarkkuus ei salli tälläistä tietyn päivän tarkkuudella laskemista, he joutuvat korkkaamaan jotakuinkin ± 0.2 miljardin vuoden tarkkuudella. Sillä tarkkuudella ei päivämäärää voi oikein pätevästi sitoa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ciinnostuin ma sun sanoist ia haluan sixi ehdottomasti mitellä canssais sanain säilää tahi muuten huastella.

Ennen taistoa näytän caswoni cuhin tekee tosi gentlemanni, tahi raotan cybäräin cantta antaen taiteilijanimen jolla minua puhuttaa. Ios haluan beittää aateluuteni ia toimia incognito iotta ylen ialoinen sucuisuuteni ei wastincumbbanini cättä turhaan bidättelis, teen tunnuxeni iotencin selwäxi. Nihin et caici tietäwät että sanoien tacana olen juuricin minä, encä secotu sanomain ioncu muun nimettoman sanomax, he cun ylen usein ioncin sortin celmi tahi ryovari on.

Mittelömme on cescittyy vahin tähän asiaan, encä halua tuoda muita rienoia, cinoia ia riitoia cun mist tässä hengen mieccain mittelemme. Seison sanoieni tacana iotca owat omiani. Suuni ei lurita toisten buheita, matci houccain sanomisia. Encä sanoillani toist arenaa mainoza.

Caicel olcon aicansa. Onbi aica taistella ia aica cwolla, eri aica bascahysisa asioida. Näit en toisiinsa secota ; Ymmärrän, joshi mittelö on wacawa asia, iossa hurmekin hubelehtii. Helbosti woisi haawain loucaantua. En halua catceroittaa cetään lobuxi icäänsä mielisuruihin waan byrin taistelemaan cuin tosi herrasmiehen, ritarim ia gentlemannin cunnialle sobii.

Sixi uscallan lausua noin nimetä että ios iocu alcaa himoita cuontaloani seinälleen wiisaitteni wuoxi, on turmeltunembi miesi, ei uroiden sotilasi waan boica-sicuri ionca buheis haise häne uran labiointi, ioca io hänen aiwoiens baica toimittabi.

En carde ; Sa varaudu!