tag:blogger.com,1999:blog-3586865718418513033.post73407124548422973..comments2023-09-16T17:01:12.054+03:00Comments on ∀leksanterin ℝatkaisu: Craig ja neuroniteologia ; Eli kärsivätkö siat ja norsut?Tuomo "Squirrel" Hämäläinenhttp://www.blogger.com/profile/11543274707131718316noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-3586865718418513033.post-12534150899045427322014-04-16T00:50:36.016+03:002014-04-16T00:50:36.016+03:00En itsekään pidä eläinten tappamista sinänsä ongel...En itsekään pidä eläinten tappamista sinänsä ongelmana, vaan juuri joidenkin näkemystä eläimistä koneina. Vaikka tästä ei mihinkään eläintenkiduttamiseen päädytäkään, niin ainakin se tarjoaa helpon tien siihen. Jos eläin ei voi tuntea "oikeaa" kipua, koska on kone, niin mikä estäisi rääkkäämästä? Näin ajatteleville henkilöille koko luonto redusoituu siis pelkäksi raaka-ainevarastoksi.<br /><br />Olet tosiaan aika usein maininnut Craigia teksteissäsi, ja selvästi olet kaverin juttuihin perehtynyt. Minun pitöis kunnolla perehtnyä hänen argumentteihinsa enne kuin voisin antaa lopullisia tuomioita, mutta minua ärsyttää hänessä sama kuin Tapio Puolimatkassa: siinä missä esim. Chesterton avoimesti mottaa lukijaa naamaan, nämä kaksi miestä piilottavat nyrkkirautansa silkkihansikkaan alle.Lauri Starkhttps://www.blogger.com/profile/02748366350796622609noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3586865718418513033.post-74194256640261854032014-04-16T00:32:07.796+03:002014-04-16T00:32:07.796+03:00Kristinusko on usein dualistista. Ja Descartes toi...Kristinusko on usein dualistista. Ja Descartes toi maailmaan ajatuksen siitä että eläimet ovat koneita. Ja tämä tematiikka on hyvin yleinen. Siksi muutoin etiikastaan tarkka Pekka Reinikainenkin on kirjoissaan todennut että jos eläinten kärsimyksiä miettii, niin "ei ole merkityksellistä" koska eläimillä ei ole sielua. Ei tästä yleensä kuitenkaan mennä eläintekidutuslinjalle, vaan sille että eläinten tappaminen ei ole niin suuri ongelma.<br /><br />Onhan Craigillakin jarruna jo tuo mainitsemani ajatus siitä että jos eläin kärsii niin vain Jumala kärsii koska eläin ei ole erillinen persoona. (Craigille.) <br /><br />Mutta tässä nyt puhutaan joka tapauksessa kaverista jolle <a href="http://kupuramiekka.blogspot.fi/2012/05/velvoittaa-ei-velvoita-velvoittaa-ei.html" rel="nofollow">"hyvät kansanmurhat"</a> ovat mielenkiintoinen eettisfilosofinen vaihtoehto joka olisi hyvä ottaa vakavasti mahdollisesti olemassaolevana vaihtoehtona ja ratkaisuna tiettyihin Raamatussa mainittuihin kohtauksiin jotka ilman tätä hyvien kansanmurhien teoriaa vaikuttaisi eettisesti heikolta sotarikokseen kannustamiselta..<br /><br />Mutta tosiaan. Jos minun blogia seuraa vähän enemmän <a href="http://kupuramiekka.blogspot.fi/2012/08/itsepetoksen-mestarin-ja.html" rel="nofollow">voipi vetää jotain johtopäätöksiä</a> siitä miten <a href="http://kupuramiekka.blogspot.fi/2011/11/ystavallinen-mies.html" rel="nofollow">kelpo miehenä</a> häntä pidän. Tuomo "Squirrel" Hämäläinenhttps://www.blogger.com/profile/11543274707131718316noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3586865718418513033.post-71286907845697006482014-04-16T00:08:46.512+03:002014-04-16T00:08:46.512+03:00Craig lienee yksi tympeimmistä tietämistäni apolog...Craig lienee yksi tympeimmistä tietämistäni apologeetikoista. Minua ottaa päähän hänene teennäisyytensä tieteen suhteen. Hän on juuri niitä, jotka puhuvat älyllisestä epärehellisyydestä ateisteihin viitatessan, vaikka hänen oma tieteen hyödyntäminen on tässä tapauksessa pahimmanlaatuista kirsikanpoimintaa. Ja kun nähdään, että faktoja on jäänyt huomaamatta, siirretään maalitolppia.<br /><br />Tuntuu, että kaveri yrittää epätoivoisesti osoittaa, että eläimillä ei itse asiassa ole sielua, koska eivät tunne "oikeaa" kipua. Ei häntä kysymys oikeasti kiinnosta. Mutta mahdollisuus, että eläimilläkin olisi ihmisiin rinnastettavissa olevia tuntoja voisi herättää levottomuutta. Ehkeivät ihmiset olekaan niin ihmeellisiä. Täytyy siis yrittää todistaa eläinten aistimaailma arvottomaksi. "Mutta entä jos kuitenkin..voi ei, vittu, ei SAATANA!!"<br /><br />Ookoo, nyt meni leukailuksi, mutta en sanottavammin pidä tyypistä. Tuossa eläinargumentissakin olen aistivinani mekanistisen näkemyksen, jossa eläimet nähdään koneita ja siksi oikeastaan arvottomina. Tulee mieleen keskustelu erään apologeetikon kanssa, joka nauraen mainitsi, että robottia, johon on algoritmeinä ohjelmoitu kipuaistia, voi surutta potkia, koska eihän tämän tuntemukset oikeita ole. En ihmettele, jos hepun ajattelussa sama analogia pätee myös eläinten suhteen. Lauri Starkhttps://www.blogger.com/profile/02748366350796622609noreply@blogger.com