tag:blogger.com,1999:blog-3586865718418513033.post3703727187768053664..comments2023-09-16T17:01:12.054+03:00Comments on ∀leksanterin ℝatkaisu: Miksi kiusaamista paapotaan?Tuomo "Squirrel" Hämäläinenhttp://www.blogger.com/profile/11543274707131718316noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-3586865718418513033.post-74461024620132004622013-01-14T22:47:52.155+02:002013-01-14T22:47:52.155+02:00Joku voisi toki ajatella että tekstini olisi siitä...Joku voisi toki ajatella että tekstini olisi siitä ikävästi rakennettu, että vastaaja ei oikeastaan voi edes lähtökohtaisesti voittaa. Tarkkaavainen analysaattori nimittäin huomaa että sitä nimittäin on tehty keskustelukenttä sellaiseksi, että tosiasiassa sääliöt ovat vähän kuin natsit. <br /><br />Heidän tekonsa ovat sen laatuisia että ei voida keskustella ovatko he eettisiä vai eivät, vaan pelkästään siitä että miten he ovat epäeettisiä. Ja jos joku yrittää muuta huomaa olevansa epämiellyttävässä tilanteessa. Sillä jokainen selitys jonka he antavat on lähtökohtaisesti jotain "riittämätöntä". Eli se korostaa korkeintaan sen, että natsit ovat itselleen sepustaneet jonkun eettisen viitekehyksen jossa heidän holokaustitoimintansa olisi hyväksyttävää. (Mikä on itseasiassa ilmiselvyys. Olenkin aina dissannut Hitleriä sen vuoksi että hän on hemmetinmoinen optimisti. "Lopullinen ratkaisu" jolla maailma tehdään paremmaksi kuin taikaluodilla. On niillä oikeutukset tekoihin, mutta se on aina väistämättä tekosyy.)<br /><br />Eli kun sääliö antaa syyn, se on tekosyy. Se kertoo vain siitä että ihmiset eivät tee oikein koska sepittävät tarinoita jotta heidä väärintoimimisensa olisi oikeintoimimista.<br /><br />Tästä kohden ei voi oikein puolustautua muutoin kuin vetoamalla siihen että kiusatun subjektiiviset tunteet tulevat tielle. Eli ei enää ole objektiivinen näkökanta asiaan. Tässäkin tuppaa asia tietysti iskemään omaan nilkkaan siinä määrin että täysin auki jää se, että miten kiusattu voi olla tämänlainen traumatisoitunut subjektiovellova kusipää jos auttamisjärjestelmä oikesti olisi. Ja jos apua olisi, niin miten kokemus on juuri muusta. Juutalaisilta saa kieltämättä värittyneen kuvan keskitysleireistä. Niistä puuttuu se kulma joka löytyy hymyilevistä natsien valokuvista. Missä valkoinen arjalainen polttaa sikaria ja hymyilee vaimonsa kanssa piknikillä. Joo, se kulma minulta puuttuu kiusaamiseenkin. Tai oikeastaan ei. Se on mulla siinä sääliössä. Ja tämä on juuri kertomus niistä hymyilevistä natseista hymyineen.<br /><br /><b>PS</b>. Loppuun voisin laittaa leppoisan keventävän vitsin joka voittaa pieruhuumorin ja kikkelivitsit -joskin vain niukasti. <b>"Kiusaajat kärsivät kuulemma kovasta sisäisestä tuskasta. Ehdotukseni on tehokas särkylääke, Burana 9mm . Se parantaisi kiusaajan oireet kerrasta. Sitä ei kutsuttaisi murhaksi, koska jos se olisi laillinen parannusmenetelmä, lääketiede voisi tarjota sitä psykologisin perustein ja sitä voitaisiin kutsua terapiaksi. Tai teloitukseksi, jos psykologiliitto ei suostu. Olen kuullut että tappaminen on laillista ja hyväksyttävää kun sen nimeää teloitukseksi."</b>Tuomo "Squirrel" Hämäläinenhttps://www.blogger.com/profile/11543274707131718316noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3586865718418513033.post-44692707801697502102013-01-14T22:16:10.795+02:002013-01-14T22:16:10.795+02:00Minun teoriani on falsifioitavissa:
1: Osoita että...Minun teoriani on falsifioitavissa:<br />1: Osoita että kiusaaminen ei ole normatiivista. Eli että kiusaaminen kohdistuu joko keskivertoihin tyyppeihin tai on tasaisesti jakautunutta. Normatiivisuuden tukeminen on tähän asti oleellisin kiusaamisen sivusta. Kiusaaja edustaa sivustakatsojaa. Kaikkia ns. "kansalaisia". Kiusaaja ajaa heidän asioitaan erilaisia vastaan.<br />2: Osoita että kiusattu saa sympatiaa ja tukea. Keskustelut kuitenkin aina näyttävät olevan niin että vain kiusaajaa ymmärretään. Kiusattu on etäinen kohde jonka elämän tehostamiseksi ei anneta mitään keinoja. Tai jos ne ovat keinoja, niin ne ovat juuri noita edellämainitsemiani totaalisen toimimattomia uhrin lisärankaisukeinoja.<br /><br />Näin karkeasti otten Miten muuten olisi muka mahdollista että kiusattu otettaisiin huomioon kun hänen tunteidensa analysointi ja ymmärtäminen olisi vain uhrin syyllistämisen näkökulmaa? Tosiasia on että jo tämä lähtökohta muuttaa kokonaisuuden niin että ei voida sanoa että "kiusajan ja kiusatun auttaminen samanaikaisesti" onnistuisi.<br /><br />Uhrin syyllistäminen on juuri "päivän sana". Aina kun kysytään kiusaajan tuntemuksia, tämä tekee kannanoton joka on syy. Uhrin kuuntelemattomuus tekee hänestä abstraktion joka syötetään täyteen omia ennakko-oletuksia. Näin kiusattua ei koskaan kohdella ihmisenä vaan hän on aina jonkinlainen "jeesusmyytti", joka vastaa "pseudoauttaja-tenttaaja-rankaisijan" (esim. kuulustelevaa opettajaa jne. paskiaisia) ihmiskuvaa johon kiusattu tungetaan pakosta. Eli kiusatun "auttamisprosessissa" joka on tehty kiusattua kuuntelematta (koska kuuntelu olisi uhrin syyllistämisen näkökulma) häntä rangaistaan lisää. Kiusaaja sen sijaan saa psykologinapua eikä joudu vaihtamaan koulua. (Kiusattu vaihtaa yleensä koulua, ei kiusaaja. Mikä on selkeästi rangaistus kiusatulle, vinkki siitä että kiusaaminen jotenkin antaisi vastauksen kysymykseen "kuka ei kuulu joukkoon?")Tuomo "Squirrel" Hämäläinenhttps://www.blogger.com/profile/11543274707131718316noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3586865718418513033.post-33826862474776182472013-01-14T21:58:06.763+02:002013-01-14T21:58:06.763+02:00Tosin en yllättynyt että tämä näkökulmani poiki v...Tosin en yllättynyt että tämä näkökulmani poiki vastustavan vastauksen. Tämänlaisen asian kun ei haluta olevan edes puolitotuus.<br /><br />Se, että tätä näkemystä vastustaa on itse asiassa täsmälleen samaa mitä tekivät perussuomalaiset Abu-Hannan rasismipuheiden kohdalla. Ei ole kivaa kun itseä syytetään jostain Vastaukset näyttää kovasti siltä että <b>"Jollet täällä viihdy, mutakuono, niin painu huitsinnevadaan tallaamaan taateleitasi, ei täällä Suomessa mitään rasismia ole."</b><br /><br />Siksi kiusaamista ei saa käsitellä sellaisesta kulmasta jossa sääliösivustakatsojilla olisi mitään osaa tai arpaa tapahtumissa. Passiivisuus on ihmisen tietoinen valinta. Ja selvästi kiusaaminen on erityistapaus jota käsitellään eri tavalla kuin vaikka ensiaputilanteessa ohimenemisiä. (Vaikka tosiasiassa kiusaamiseen voi kuolla koska se on väkivaltaa.)<br /><br />On helppoa syyttää "jotakuta muuta". On vaikeaa kestää piikkiä itsessä. Sen vuoksi "rasismin denialismi" oli päivän sana viime joulukuussa. Siksi odotan että miten monta omaa osuutta lieventävää lausuntoa tämä blogaus provosoi.<br /><br />Jokainen heistä muistuttaa lähinnä siitä että sanat ilman tekoja ovat tyhjiä. Oletuksenani on, että sinä et ole mennyt kiusaamistappeluun väliin pysäyttämään. Koska puolustauduit, tiedän jo ennalta että et ole luunmurtumaakaan tälläisessä saanut. Koska muutoin et olisi provosoitunut kommentoimaan.Tuomo "Squirrel" Hämäläinenhttps://www.blogger.com/profile/11543274707131718316noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3586865718418513033.post-52239801731307150662013-01-14T21:51:04.066+02:002013-01-14T21:51:04.066+02:00"Uhrin auttamista ja kiusaajan auttamista täy...<b>"Uhrin auttamista ja kiusaajan auttamista täytyy käsitellä erikseen, eivätkä ne sulje toisiaan pois."</b><br /><br />Eivät sulje, teoriassa. Käytännössä tämä huomio on mielenkiintoinen koska se johtaa takasiin siihen että miksi kiusattu jää aina objektiksi. Aina keskitytään kiusaajaan, heidän tunteisiinsa, ymmärtämiseen ja terapointiin.<br /><br />Kiusattujen olon parantamista ei mietitä. Kiusaajien kyllä. Tämä tila oli juuri se jonka halusin esilletuoda tässä blogauksessa. Jostain syystä et sitä ymmärtänyt.<br /><br />Eli selityksesi toimisi jälleen teoriassa, mutta ei käytännössä. ; Olet ilmeisesti lukenut jotain vasemmistopolitiikkaa ja unohtanut elää välistä.<br /><br />Omakohtainen tilanne. 7 vuotta kiusaamista. Aputtamiskertoja 0. Koulussa on ollut saarnoja, joissa on kysytty kiusaajan motiiveja. Ne ovat olleet ikään kuin oikeutuksia. Että älä Tuomo oo tollanen. Kiusaajilla on traumat, ankea lapsuus ja muut, joten heidät terapiaan. Itseltäni on toki udeltu yksityiskohtia, joka tarkoittaa sitä että kiusaamisen lisäksi joutuisi avautumaan kiusaajan läsnäollessa henkilökohtaisista asioitsa. Joka on sama kuin se että on pakotettu antamaan kiusaajalle lisää aseita jotta kiusaaminen jatkossa on helpompaa. Ja opettaja saa kiusallisia tietoja joita ei muuten saisi tietää. Eli saa sosiaalipornoiloa kaupantekijäisiksi. Kotiin pääsee vasta kun antaa kiusaajalle anteeksi, eli jos ei vaikka halua antaa anteeksi niin se on samaa kuin pidennetty jälki-istunto.<br /><br />Kiusaaminen loppui kun hakkasin tyyppejä kettingillä. Terapia, puhuttelu, tunteista höpöttely ei lopeta kiusaamiskäyttäytymistä. Sillä kielipeli on kiusaajille vierasta todellisusuvieraantunutta vasemmistolaista utooppista ihmiskuvaa jossa ihminen on muka perimmiltään hyvä.<br /><br />Näkemyksenä yhtä vaikeasti yhteensovitettava kuin julma luonnonkatastrofimaailma sopii näkemykseen täydellisestä rakastavasta Jumalasta. (~ Teodikea, theos, Jumala, dick, mulkku.)Tuomo "Squirrel" Hämäläinenhttps://www.blogger.com/profile/11543274707131718316noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3586865718418513033.post-63035560054400429012013-01-14T21:43:14.222+02:002013-01-14T21:43:14.222+02:00"Kiusaajan motiivien etsiminen ei ole mitään ...<b>"Kiusaajan motiivien etsiminen ei ole mitään pään rapsuttelua."</b><br /><br />On. Sillä ei sieltä mitään ratkaisuja tule. Lopputulos on valitettavasti aina pelkkä psykologinen tulkinta. Ei olen rankaisu-terapointikoneistosta tietoakaan. Toisin sanoen sillä ei haeta ratkaisua.<br /><br />Eli vaikka selityksesi toimii teoriassa, se vaatisi aivan toisenlaisen todellisuuden.<br /><br /><b>"Ymmärtäminen ja hyväksyminen eivät ole sama asia, eivät edes "ikäänkuin"."</b><br /><br />Akateemisessa jargonissa täsmälleen näin. Mutta valitettavasti tässä kohden virallisen totuuden lisäksi on se käytännössä vallitseva konnotaatiosto. Kun menet lukemaan niitä palstoja niin paistaa nimenomaan se, että kiusaajia säälitään "rankoista kokemuksista" ja lopputuloksena on se, että heitä rapsutetaan.<br /><br />Vanha kaava on se, että kiusattu ei saa terapiaa vaan joutuu vaihtamaan koulua. Kiusaaja sen sijaan saa pysyä entisessä koulussa ja häntä terapoidaan. (Tästä itse asiassa oli hieman siinä Opettaja -lehdessäkin.)Tuomo "Squirrel" Hämäläinenhttps://www.blogger.com/profile/11543274707131718316noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3586865718418513033.post-43121538930137058852013-01-14T20:20:29.487+02:002013-01-14T20:20:29.487+02:00Merkittävää on että kiusaaminen on tekijäkeskeistä...<i>Merkittävää on että kiusaaminen on tekijäkeskeistä. Uhrille ei anneta analyysitilaa. Ongelmaa ratkaistaan siten että kiusaajan päätä rapsutellaan.</i><br /><br />Näin siksi, koska kiusaajan tilanteen analysoiminen antaa paremmin tietoa siitä, miten kiusaamista voi ehkäistä. Ei ole järkeä yrittää muuttaa kaikkia kiusattuja sellaisiksi että heitä ei kiusattaisi (uhrin syyllistäminen), joten syy täytyy löytyä tekijän analyysista. Kiusaajan motiivien etsiminen ei ole mitään pään rapsuttelua.<br /><br /><i>osasyy sille miksi kiusattu jätetään kiusaamiskeskusteluissa ulkopuoliseksi ja huomio keskitetään kiusaajan psykologisointiin on se, että jos kiusaaminen nähdään ymmärrettävänä, se itse asiassa muuttuu jotenkin samalla myös hyväksytymmäksi.</i><br /><br />Ymmärtäminen ja hyväksyminen eivät ole sama asia, eivät edes "ikäänkuin". Jos esimerkiksi kiusaajaprofiileista löytyy usein kasvatusväkivaltaa, väkivallan voidaan olettaa lisäävän riskiä tulla kiusaajaksi (tai että jokin kolmas elementti aiheuttaa molemmat). Sitten voidaan tiedottaa tuleville vanhemmille väkivallan pitkäaikaisista vaikutuksista ja mahdollisesti kiusaaminen voisi vähentyä. Sen sijaan jos sama aika olisi kulutettu kokonaan uhrin säälittelyyn ja kiusaajan tuomitsemiseen, ei olisi edes tuota pientä mahdollisuutta kiusaamisen vähentymiseen. Ja kasvatusväkivalta siis vain yhtenä esimerkkinä, toki kiusaamisella on muitakin syitä.<br /><br />Uhrin auttamista ja kiusaajan auttamista täytyy käsitellä erikseen, eivätkä ne sulje toisiaan pois.Elina Keränenhttps://www.blogger.com/profile/18251635782513033905noreply@blogger.com