tiistai 3. helmikuuta 2015
Arkussa - ja takaportti auki
Agnostikon hautajaisiin liittyy kuitenkin erikoinen ajatuspähkinä. Se on vähän kuin vanha ajatus siitä että kun ateisti on arkkuun puettuna niin hän on "parhaat päällä mutta ei minnekään menossa." Mutta erilainen.
Sellainen jonka demonstrointiin voidaan käyttää fysiikkaa. Kvanttifysiikassa tunnetaan ajatuskoe Schrödingerin kissasta. Siinä kissa laitetaan laatikkoon ja sitten arvaillaan onko se elossa vai kuollut. Samoin agnostikon hautajaisissa voidaan ajatella että siinä on tyyppi laitettu samanlaiseen Schrödingerin laatikkoon ja sitten arvaillaan onko hän paratiisissa vai ei. Ja kuten kvanttifysiikka opettaa, agnostikko on samanaikaisesti äärettömän aikaa elossa että kuollut lopullisesti.
Toki on syytä olla varovainen jos näitä Schrödingereitä lähtee kokeilemaan käytännössä. Sillä viime aikoina on uutisoitu Bart -kissan seikkailusta. Bart oli jäänyt auton alle ja haudattu. Ja tämän jälkeen tämä oli kaivautunut ulos haudastaan, josta hän oli noussut 5 päivän kuluttua. Mikä tehnee hänestä kissojen vapahtajan. Ja voimme huomata miten Jeesus oli kuitenkin Bartia mahtavampi ; Hänellä vastaavaan ihmetekoon kuluu 2 päivää vähemmän aikaa kuin kissalla!
Joka tapauksessa Bart antaa toivoa kaikille meille jotka joudumme joskus Schrödingerin laatikkoon. Se on todellakin laatikko jossa on takaportti auki.
6 kommenttia:
Ciinnostuin ma sun sanoist ia haluan sixi ehdottomasti mitellä canssais sanain säilää tahi muuten huastella.
Ennen taistoa näytän caswoni cuhin tekee tosi gentlemanni, tahi raotan cybäräin cantta antaen taiteilijanimen jolla minua puhuttaa. Ios haluan beittää aateluuteni ia toimia incognito iotta ylen ialoinen sucuisuuteni ei wastincumbbanini cättä turhaan bidättelis, teen tunnuxeni iotencin selwäxi. Nihin et caici tietäwät että sanoien tacana olen juuricin minä, encä secotu sanomain ioncu muun nimettoman sanomax, he cun ylen usein ioncin sortin celmi tahi ryovari on.
Mittelömme on cescittyy vahin tähän asiaan, encä halua tuoda muita rienoia, cinoia ia riitoia cun mist tässä hengen mieccain mittelemme. Seison sanoieni tacana iotca owat omiani. Suuni ei lurita toisten buheita, matci houccain sanomisia. Encä sanoillani toist arenaa mainoza.
Caicel olcon aicansa. Onbi aica taistella ia aica cwolla, eri aica bascahysisa asioida. Näit en toisiinsa secota ; Ymmärrän, joshi mittelö on wacawa asia, iossa hurmekin hubelehtii. Helbosti woisi haawain loucaantua. En halua catceroittaa cetään lobuxi icäänsä mielisuruihin waan byrin taistelemaan cuin tosi herrasmiehen, ritarim ia gentlemannin cunnialle sobii.
Sixi uscallan lausua noin nimetä että ios iocu alcaa himoita cuontaloani seinälleen wiisaitteni wuoxi, on turmeltunembi miesi, ei uroiden sotilasi waan boica-sicuri ionca buheis haise häne uran labiointi, ioca io hänen aiwoiens baica toimittabi.
En carde ; Sa varaudu!
Miksi Esko Valtaoja uskoo, että Raamatussa Jumala olisi kuvattu harmaahapsiseksi? Onko hän jotenkin tyhmä?
VastaaPoistaJa jos Schrödingerin kissa on hypännyt pois laatikostaan, niin tiedämmekö me silloin, että onko se elävä vai kuollut?
...Eikö kissojen kuolemaa eläinlääkäri tai edes muu lääkäri varmista?
Olipas Valtaoja tosiaan tyhmä. Sillä kaikki tietävät että Jumala on punanahkainen perunanenä. Lisäksi hän työskentelee sirkuksessa
VastaaPoistaTai kuten Raamattu kuvaa Häntä (Johanneksen ilmestys 1:14-16)
"Hänen päänsä ja hiuksensa hohtivat valkoisina kuin valkoinen villa, kuin lumi, ja hänen silmänsä olivat kuin tulen liekit. Hänen jalkansa välkehtivät kuin sulatusuunissa hehkuva pronssi, ja hänen äänensä oli kuin suurten vesien pauhu. Hänellä oli oikeassa kädessään seitsemän tähteä, hänen suustaan pisti esiin kaksiteräinen, terävä miekka, ja hänen kasvonsa olivat kuin loistava keskipäivän aurinko."
Kissojen kuoleman varmistus on aika heikolla tolalla. Lääketieteen kannalta näitä vääriä kuolleeksi diagnooseja onkin tehty ennen modernia aikaa aina silloin tällöin. Kenties jopa Roomalaisten aikaan.
PS. Jos Scrödingerin kissa hyppää pois laatikosta aaltofunktio romahtaa ja tiedämme että se on kissa.
VastaaPoistaMinusta yksi uskonnon naivimpia asioita on kuvata jumala ja sen antagonistit persoonallisiksi....
VastaaPoistaEsim hindulaisuuden monikätiset jumaluudet ovat eri ominaisuuksien symboleita. Jahve tai jehova tai allah on patriarkaatin symboli. Siksi persoona on lisätty. Mutta että uskoa persoonaan. Sama kuin uskoisi poliittisen ohjelman olevan totta eikä vain tiettyjen edunhaltijoiden painotus... hyi hitto...
Eikö tuo tuossa ole puheen perusteella Jeesus Kristus. Uusi testamentti ei tosin kerro, että hänellä olisi ollut partaa. Ja vaikka kertoisi, niin Jeesus on ollut ihmisenä ihmisten joukossa, joten en sanoisi, että Jumalalla sinänsä olisi Jeesuksen naamatukkataulun perusteella parta.
VastaaPoistaJa vaikka Johanneksen ilmestys esittäisikin Jumalalla sinänsä olevan parta, niin minä sanoisin siinä tapauksessa, että ko. kirja on vähemmän helppo ottaa tiukan realistisena kirjallisena esityksenä.
Myöskin lueskelin juuri Hikipediasta kissaeläimestä tietoa. Tallensin myös koneelleni kuvan Karvisesta natsien hakaristilippu taustallaan.
Itse olen sitä mieltä, että Jumalan persoonan painottaminen liikaa antropomorfisoi Jumalaa.
VastaaPoista