sunnuntai 7. lokakuuta 2012

Saatanan riätti

Olen aina ajatellut olleeni vahinkolapsi. En ole ollut niin läheisissä ja luottavaisissa väleissä vanhempieni kanssa, että olisin voinut varmistaa tätä suoraan. Mutta se selittäisi monta asia (kuten em. tilan joka johti siihen kysymisen vaikeuteen.) Minun syntymääni oli kuitenkin toivottu ja haluttu. Syntymäni jälkeen minusta sitten vain tuli se "saatanan riätti". (En edes tiedä mitä tämä riätti tarkoittaa, mutta se tuskin on mitään hyvää ja kaunista.)

Olin siis toivottu lapsi ennen syntymääni. On mahtavaa kuulla sellaisesta,  että ei ole ollut vihattu ennen olemassaoloaan ja syntymäänsä. Valitettavasti syntymän jälkeen on tietysti ollut työlästä ja stressaavaa. On varmasti ollutkin vaikeaa hoitaa määrittelemättömällä mutta kaikenkattavalla tavalla omituisesti käyttäytyvää kusipäälasta. Sitä on varmasti mietitty että miten oikeastaan voidaan kasvattaa jotain josta ei tahdo saada mitään tolkkua ja joka ei pirulauta edes liho syödessään mistä seuraa omituisuuksia esimerkiksi neuvoloissa.

Tämä ei ole itsevalituksen paikka. Sillä olen sisäistänyt roolini, eikä osani tältä osin enää murehduta minua. Sen sijaan tämä on hyvä kuvaus siitä, miten ihmisten on helppoa rakastaa ihmisen ideaa. Mutta samalla miten vaikeaa onkaan elää lähimmäisten kanssa.

Jukka Hankamäki näkee esimerkiksi rasismin ja kulttuurien uhkaaviksi kokemisen taakse juuri sen, että ihmiset haluavat puolustaa omaa kulttuuriaan erilaisuudelta. He eivät vihaa vierasta kulttuuria vaan pelkäävät sitä että vieras kulttuuri pilaa ja sotkee oman kulttuurin. Hankamäki näkeekin maahanmuutossa ongelmana juuri sen, että ihmisten on helppoa harjoittaa kauimmaisenrakkautta, eli kokea sympatiaa kaukana oleviin hätää kärsiviin. Mutta kun nämä muuttavat omaan naapuriin, usein köyhimmille alueille, ne koetaan uhkana. ~ Eli karkeasti luokitellen yleishenkeen voitaisiin sanoa että Hankamäellä "intellektuellit suvaitsevaiset" eivät kohtaa arjessa sotatraumatisoituneita maahanmuuttajia, joten heille tilanne on lähempänä kauimmaisenrakkautta kuin lähiössä asuva perussuomalainen jonka naapuriin muuttaa kasa islaminuskoisia joiden puheestakaan ei saa selvää. ; Rasismi on mahdollista vain sodassa, potentiaalisessa sotatilassa lähikulttuurien kanssa ja monikulttuurisuudessa.

Toinen tilanne jossa ajatus ihmisen idean rakastamisesta mutta ihmisvihasta näyttäytyy sloganissa. Sloganissa jossa on vahva assimiloinnin maku. Tämä slogan on "rakastetaan syntistä mutta vihataan syntiä." Tässäkin rakastettu ihminen on jokin abstraktio jolla ei ole juurikaan mitään tekemistä sen konkreettisen ihmisen ja hänen toimintansa kanssa. Slogan korostaa että ihmisrakkaus on jonkinlaista kauimmaisenrakkautta, joka on irrotettu siitä mielipiteistöstä ja käyttäytymisestä joka ihmisiä ärsyttää ja jota vihataan ja jonka vihaamiseen slogan peräti kannustaa. Tämä on ymmärrettävää, mutta ei tietysti kivaa jos sattuu olemaan se "saatanan riätti".

Kirjoittaja heittää varjon.

2 kommenttia:

  1. Olen lueskellut blogiasi ja aina silloin tällöin viittaat ikäviin kokemuksiisi lapsuudessasi. Oletko käynyt lapsuuttasi läpi esim. terapiassa?

    VastaaPoista
  2. Mitäpä se terapia mitään muuttaa. Olen aika tunnetasolla sujut asian kanssa ilmankin. - Ja jos en olisi, en tarvitsisi terapiaa vaan terävämmän puukon.

    VastaaPoista

Ciinnostuin ma sun sanoist ia haluan sixi ehdottomasti mitellä canssais sanain säilää tahi muuten huastella.

Ennen taistoa näytän caswoni cuhin tekee tosi gentlemanni, tahi raotan cybäräin cantta antaen taiteilijanimen jolla minua puhuttaa. Ios haluan beittää aateluuteni ia toimia incognito iotta ylen ialoinen sucuisuuteni ei wastincumbbanini cättä turhaan bidättelis, teen tunnuxeni iotencin selwäxi. Nihin et caici tietäwät että sanoien tacana olen juuricin minä, encä secotu sanomain ioncu muun nimettoman sanomax, he cun ylen usein ioncin sortin celmi tahi ryovari on.

Mittelömme on cescittyy vahin tähän asiaan, encä halua tuoda muita rienoia, cinoia ia riitoia cun mist tässä hengen mieccain mittelemme. Seison sanoieni tacana iotca owat omiani. Suuni ei lurita toisten buheita, matci houccain sanomisia. Encä sanoillani toist arenaa mainoza.

Caicel olcon aicansa. Onbi aica taistella ia aica cwolla, eri aica bascahysisa asioida. Näit en toisiinsa secota ; Ymmärrän, joshi mittelö on wacawa asia, iossa hurmekin hubelehtii. Helbosti woisi haawain loucaantua. En halua catceroittaa cetään lobuxi icäänsä mielisuruihin waan byrin taistelemaan cuin tosi herrasmiehen, ritarim ia gentlemannin cunnialle sobii.

Sixi uscallan lausua noin nimetä että ios iocu alcaa himoita cuontaloani seinälleen wiisaitteni wuoxi, on turmeltunembi miesi, ei uroiden sotilasi waan boica-sicuri ionca buheis haise häne uran labiointi, ioca io hänen aiwoiens baica toimittabi.

En carde ; Sa varaudu!