torstai 13. tammikuuta 2011
It's HC time?
Elokuvasarja on sinällään erikoinen. Sehän esiintyy modernina, muodikkaana ja vauhdikkaana. Kuitenkin sen tapa lähestyä seksuaalisuutta on hyvinkin konservatiivinen ja sukupuoliroolit perinteiset. Vampyyri on mies, joten hän on voimakas ja hänen tehtävänään on puolustaa ihmisnaista, joka on tietysti paljon hauraampi. Seksissä pidättyvyys on keskeistä. Vampyyrin, miehen, seksuaalisuus kun on petomaista, ja tästä voi seurata vain tuhoa ja kuolemaa. Siksi seksuaalisuus näyttäytyy pidättyväinen ritariromantiikkaa muistuttavana ilmiönä. Naiseuden ympärille rakennetaan neitsytkultti. Tämä on tietysti sitä perinteistä näkemystä, jossa mies haluaa alati seksiä ja jossa seksi on eläimellisen petomaisuuden asteelle romahtamista, eräänlaista ali -ihmisyyttä.
Kuittinen menee tässä askelta pidemmälle ja näkee elokuvasarjassa jopa pyrkimyksiä taistella koulujen seksuaalivalistusta vastaan ; "unelma seksittömästä erotiikasta, autuaasta puhtausihanteesta" Selibaattia ennen aviota. Amerikoissa moni itse asiassa vastustaakin seksivalistusta jossa opetetaan esimerkiksi kondomeista, koska heistä se voi johtaa ongelmiin. Yksi käytetyimmitä argumenteista perustuu kondomien rikkimenemiseen ja siihen että usein kumi unohtuu kiimassa. Ongelmana tässä on se, että vaihtoehtona esitetään selibaatin helppoutta. Jos kiima poistaa kondominkäsittelytaidot, luulisi sen vievän kuitenkin mielestä muitakin asioita.
En tosin näe elokuvissa seksivalistusta vastaan taistelua. Ehkä syynä on se, että mieleni on sumentunut, kun muistelen homoseksuaalin ystäväni ylistyksiä Edwardin kiiltävistä vatsalihaksista. Sen jälkeen on vaikeaa rakentaa antiseksuaalisia ja konservatiivisia mielleyhtymiä.
1 kommentti:
Ciinnostuin ma sun sanoist ia haluan sixi ehdottomasti mitellä canssais sanain säilää tahi muuten huastella.
Ennen taistoa näytän caswoni cuhin tekee tosi gentlemanni, tahi raotan cybäräin cantta antaen taiteilijanimen jolla minua puhuttaa. Ios haluan beittää aateluuteni ia toimia incognito iotta ylen ialoinen sucuisuuteni ei wastincumbbanini cättä turhaan bidättelis, teen tunnuxeni iotencin selwäxi. Nihin et caici tietäwät että sanoien tacana olen juuricin minä, encä secotu sanomain ioncu muun nimettoman sanomax, he cun ylen usein ioncin sortin celmi tahi ryovari on.
Mittelömme on cescittyy vahin tähän asiaan, encä halua tuoda muita rienoia, cinoia ia riitoia cun mist tässä hengen mieccain mittelemme. Seison sanoieni tacana iotca owat omiani. Suuni ei lurita toisten buheita, matci houccain sanomisia. Encä sanoillani toist arenaa mainoza.
Caicel olcon aicansa. Onbi aica taistella ia aica cwolla, eri aica bascahysisa asioida. Näit en toisiinsa secota ; Ymmärrän, joshi mittelö on wacawa asia, iossa hurmekin hubelehtii. Helbosti woisi haawain loucaantua. En halua catceroittaa cetään lobuxi icäänsä mielisuruihin waan byrin taistelemaan cuin tosi herrasmiehen, ritarim ia gentlemannin cunnialle sobii.
Sixi uscallan lausua noin nimetä että ios iocu alcaa himoita cuontaloani seinälleen wiisaitteni wuoxi, on turmeltunembi miesi, ei uroiden sotilasi waan boica-sicuri ionca buheis haise häne uran labiointi, ioca io hänen aiwoiens baica toimittabi.
En carde ; Sa varaudu!
En kyennyt millään keksimään miten laittamasi kommentti liittyi tähän blogaukseeni tai oikeastaan yhtään mihinkään blogaukseen jota olen koskaan tehnyt missään. Mukaanlukien menneissä elämissä ja toisina ihmisinä tekemäni asiat. Sekä ne, jotka olen vaineen varjoissa hiipiessäni tehnyt.
VastaaPoistaKaiken kukkuraksi antamasi linkit eivät edes olleet klikattavassa vaan copy-pastetettavassa muodossa, joten et saa edes googlehyötyä tästä linkittelystäsi.
Lohduttavan mielen tuo myös erityinen pyyntöni välttää anonyymiyttä, joka on selvästi ohitettu.
Kaiken kaikkiaan ; Jonkinlainen saavutus tämäkin. Onneksi olkoot!