keskiviikko 20. tammikuuta 2010
Hyvän ongelma.
Perustelun voisi tiivistää kahteen pääkohtaan:
1: Plantingan perustelu vetoaa siihen että asia voi näyttää pinnallisesti pahalta, mutta se ajaa jotain suurempaa hyvää. Emme aina tiedä mitä kaikkea se tekee, ja tämä tietämättömyys ei ole evidence of absense. Eli pahaksi syyttävä voi pohjimmiltaan vedota siihen että todisteita tästä erityisen hyvästä seurauksesta ei ole.
2: Toinen puoli perustelusta on tietysti se, että kaikkivoipuus ei tarkoittaisikaan "kaikkea kuviteltavissa olevaa" vaan "kaikkea mitä ylipäätään on mahdollista tehdä". Tätä kautta vapaudesta voi seurata se, että syntyy paljon enemmän hyvää kuin pahaa. Ja tätä kautta kokonaisuus on parempi, vaikka jotain ihan aidosti pahojakin asioita tapahtuisi.
Tämä on totta. Mutta koko yllä mainittu ei todista että Jumala olisi hyvä. Itse asiassa Plantingan perusteluavaruus törmää hyvin yleiseen teologiassa tavattavaan ongelmaan.
Se vetoaa, eli se rakentaa koherentin järjestelmän johon uskovat voivat tukeutua. Uskovaiselle annetaan syy sille että mikä tahansa maailmassa oleva paha voidaan selittää näennäkseksi ja irrelevantiksi ja antaa tämän jatkaa uskonnossaan. Jumala voi kaikesta huolimatta olla kaikkivoipa ja kaikkihyvä. Sen sijaan se ei perustele, eli pakota jotakuta uskomaan että Jumala ei ole paha.
Itse asiassa Plantingan argumentti voidaan kääntää nurin ja esittää "hyvän ongelma". Siinä ajatellaan että olisi äärimmäisen paha ja äärimmäisen mahtava hahmo, sanotaan Tuomo Perkele Hämäläinen. Tälle ultimaattiselle hirviölle voisi olla ongelmallista että maailmassa on niin paljon hyvää. Tämän suojaksi voitaisiin manata jonkinlainen misantrooppinen periaate, jossa:
1: Asiat näyttävät hyviltä mutta niistä seuraakin enemmän pahaa. Emme tiedä mitä kaikkea pahaa tämä überpaha keksii, joten takana voi olla salaisia ja tuntemattomia vaikutuksia. Se, että emme tiedä niitä voi johtua inhimillisestä tiedon vajavuudesta, eikä todisteiden puute ole todiste puutteesta.
2: Ehkä hyvä onkin aitoa hyvää, mutta syynä onkin se, että "pahin mahdollinen ja silti olemassaoleva maailma" syntyykin niistä huolimatta. Voihan vaikka valinnanmahdollisuuksista voikin seuratakin paljon enemmän pahaa kuin hyvää.
Itse asiassa vaikka Plantinga tekisi mitä, argumentti voitaisiin kääntää. Koska kyseessä on looginen järjestelmä olisi sama. Logiikassa jos logiikka on sama, ja premissit ovat yhtä mahdollisia tai hyviä, ne ovat yhtä hyviä. Ja kun premissit ovat teologis-filosofisia sekä tiedon ja mittauksen ulkopuolella, molemmat valitaan maailmankuvallisesti, eli molemmat on hyväksyttävä yhtä mahdollisina. Tätä kautta kumpikin on yhtä hieno ja koherentti.
Plantinga ei siis osoittanut että ateistien olisi hylättävä pahan ongelma. Sillä Pahan ongelma pätee heidän osaltaan. Hänen perustelunsa on vain väline siihen että kristityn vain ei tarvitse uskoa pahan ongelmaan.
Mielestäni tämä perspektiivien pluralismi tässä kohden muuttaa koko hyvästä ja pahasta puhumisen relativistien puuhasteluksi. Plantingan argumentaation hyväksyminen tavallaan syö pohjan uskovaisten rakastamalta objektiiviselta moraalilta, jossa Jumalan hyvyys voitaisiin aktuaalisesti nähdä hänen Luomakunnastaan ja Hänen Tahdostaan. Hyvän ja Pahan tunnistaminen jatkumossa kun sekä tuottaa moraalin, että tuo mukanaan riskin. Jos ja vain jos hyvä ja paha voidaan luotettavasti erottaa toisistaan, voidaan ihmisten ja Jumalten toimia arvottaa suhteessa tähän moraaliin. Ja heti jos voimme, syntyy riski sille että Jumalan teotkin voidaan nähdä pahana.
3 kommenttia:
Ciinnostuin ma sun sanoist ia haluan sixi ehdottomasti mitellä canssais sanain säilää tahi muuten huastella.
Ennen taistoa näytän caswoni cuhin tekee tosi gentlemanni, tahi raotan cybäräin cantta antaen taiteilijanimen jolla minua puhuttaa. Ios haluan beittää aateluuteni ia toimia incognito iotta ylen ialoinen sucuisuuteni ei wastincumbbanini cättä turhaan bidättelis, teen tunnuxeni iotencin selwäxi. Nihin et caici tietäwät että sanoien tacana olen juuricin minä, encä secotu sanomain ioncu muun nimettoman sanomax, he cun ylen usein ioncin sortin celmi tahi ryovari on.
Mittelömme on cescittyy vahin tähän asiaan, encä halua tuoda muita rienoia, cinoia ia riitoia cun mist tässä hengen mieccain mittelemme. Seison sanoieni tacana iotca owat omiani. Suuni ei lurita toisten buheita, matci houccain sanomisia. Encä sanoillani toist arenaa mainoza.
Caicel olcon aicansa. Onbi aica taistella ia aica cwolla, eri aica bascahysisa asioida. Näit en toisiinsa secota ; Ymmärrän, joshi mittelö on wacawa asia, iossa hurmekin hubelehtii. Helbosti woisi haawain loucaantua. En halua catceroittaa cetään lobuxi icäänsä mielisuruihin waan byrin taistelemaan cuin tosi herrasmiehen, ritarim ia gentlemannin cunnialle sobii.
Sixi uscallan lausua noin nimetä että ios iocu alcaa himoita cuontaloani seinälleen wiisaitteni wuoxi, on turmeltunembi miesi, ei uroiden sotilasi waan boica-sicuri ionca buheis haise häne uran labiointi, ioca io hänen aiwoiens baica toimittabi.
En carde ; Sa varaudu!
"Tuomo Perkele Hämäläinen" :D
VastaaPoistaUskovaiset itsekin sortuvat tuohon käänteiseen ajatteluun heti jos "perkele" eli toinen uskonto,
evoluutio tai ateismi on tehnyt hyvää. Selitetään että näennäistä, näin se osaa paholainen houkutella..
Esiintuomasi jännite on totta. Se osoittaa että tämä on jollain tavalla tuttu. Mutta tuskin ihan tässä muodossaan.
VastaaPoistaMinua onkin itse asiassa ihmetyttänyt se, miten hyvin ja luovasti he osaavat tulkita. Mutta kuitenkin tuntuu että vain se yksi tapa tulkita tunnetaan.
Samaa olen katsonut tietysti esimerkiksi numerologeissa ja horoskooppi -ihmisissä. Osataan katsoa hyvinkin avaria tulkintoja, mutta "väärille" eli traditioon osumattomille ei ole asiaa. Econ "Foucaultin heilurissa" tälle vinoiltiin melko paljon. (Kirja joka avasi monta kulttuurilukkoa. Aika hyvin juoneltaan fiktiiviseltä tarinankerronnalta!)
Jaahah, minun on siis viimein pakko tutustua Ecoon..
VastaaPoista(Yleensä välttelen fiktiivistä)